نقش زنان در انقلاب تونس

النور بیردسلی

ترجمه ی پریسا اسودی

درجریان اعتراضات عظیمی که حکومت دیکتاتوری زین العابدین بن علی درتونس را سرنگون کرد، صدای زنان رسا و واضح شنیده می شد.

در دنیای عرب زنان تونسی از نظر برخورداری از امتیازاتی تقریبا مساوی با مردان نمونه ای منحصربه فرد در کشورهای اسلامی هستند. اما امروز آنها نگران از دست دادن حقوقشان می باشند. درتونس زنان سالخورده، دختران جوان و قاضی ­های زن در شنل ­های بلند قضاوت در خیابانها راهپیمائی کردند تا برکناری دیکتاتور و خروج او از کشور را خواستار شوند. درتونس زنان بندرت حجاب دارند و به نظر میرسد که زنان، همراه مردان، در همه جا حاضر بوده و در همه امور اجتماعی شرکت می کنند.

«آزاد و متمدنتر»

ایرگویت ناجت، سی و شش ساله در پیاده روخیابان به طرفداری از دولت موقت با چندین مرد مباحثه می کند. حرف برای گفتن زیاد دارد. مردها خیلی تحث تاثیر اطلاعاتش قرار می گیرند و حتی پیشنهاد می کنند که باید نامزد ریاست جمهوری بشود. به نظر نمی رسد کسی از میان آنان فکر کند که زن بودن ایرگویت مانعی دراین راه باشد.

ناجت که وکیل جنائی است تفاوت بین زنان تونسی و دیگر زنان دنیای عرب را چنین توضیح می دهد: «ما احساس می کنیم از دیگر زنان عرب آزادتر و پیشرفته تر هستیم. و به خصوص از زمان انقلابمان، دلمان برای زنها در کشورهای همسایۀ تونس می سوزد. به لیبی نگاه کنید که درآن زنها باید حجاب داشته باشند و حتی نمی توانند همراه مردی درخیابان راه بروند. این فاجعه ست».

کمی بعدتر ناجت با چند همکارش همراه می شود و همگی وارد گفتگوهائی پر هیجان درمورد انقلاب تونس می شوند. می گویند یک سوم قضات درتونس زن هستند. زنان تونس درقوانین مربوط به طلاق، حقوق مساوی با مردان دارند و چند همسری در تونس غیرقانونی ست. زنان از سال 1962 به امکانات کنترل خانواده و از سال 1965 به امکانات برای سقط جنین دسترسی داشته  اند یعنی هشت سال قبل از اینکه امکان دسترسی قانونی به سقط جنین برای زنان آمریکائی، آنهم به طور محدود، فراهم آید.

خیلی از زنها می گویند که آنها الان درمورد احتمال بازگشت گروه های اسلامی که درزمان حکومت رییس جمهور برکنار شده بن علی، غیرقانونی بوده  اند نگرانند. ولی اسما بل قاسم، وکیل سی و یک ساله می گوید که او ترسی ندارد: «روشن است که زنها در حال حاضر در تونس از حقوق بسیاری برخوردارند و هیچ کس، نه اسلامگرایان و نه کس دیگری، نمی تواند این حقوق را از زنان بگیرد».

زنان تونسی بسیاری از حقوق و برابریهای اجتماعی خود و همچین دسترسی به سیستم آموزشی پیشرفته که ورود به آن برای همگان آزادست را مدیون یک ماده حقوق مدنی تصویب شده درسال 1965 هستند. آنها همچنین از رئیس جمهور سابق حبیب بورقیبه بنیانگذار تونس مدرن و رهبر جنبش ضد استعماری بر علیه فرانسه که خواهان شرکت همه جانبه ی زنان درامور اجتماعی بود، سپاسگزارند. به بن علی ولی حتی ذره ای امتیاز داده نمی شود.

«زنها بیدارند»

خدیجه شریف فعال باسابقۀ فمینیست می گوید، بن علی برای خرسند کردن غرب، به حمایت از حقوق زنان تظاهر می کرد. او می گوید بازگشت احزاب اسلامی به قدرت می تواند برای حقوق زنان تهدیدی جدی به حساب آید اما زنها حواسشان جمع است. «نقطۀ قدرت جنبش فمینیستی تونس در این است که ما هیچوقت این جنبش را از مبارزه برای دمکراسی و جامعۀ سکولار جدا نکرده ایم». او می گوید: «ما به تلاش خود برای جدا ئی کامل دین از دولت ادامه خواهیم داد».

درمحل دادگاه، بیلال لربی، یک وکیل مرد، به همکارانش می پیوندد. او می گوید بهترین راه برای سنجش روابط بین زنان و مردان درتونس اینست که به تظاهرات خیابانی ماه گذشته نگاه کنیم و ببینیم که چطور زنان پا به پای مردان ایستادگی کردند. «زنها دراعتراض به یک دیکتاتور به خیابان آمدند، با روسری، با دامن مینی ژوپ. اینش مهم نبود. مهم بود که آمدند». لربی می گوید بعد از قیام همگام زنان و مردان برای سرنگونی دیکتاتور، مردان تونسی به کسی اجازۀ اینکه حقوق زنان تونسی را از آنان سلب کند نخواهند داد.

منبع: http://www.npr.org

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s